נושא המחסור בעובדי בניין קל וחומר במה שמכונה בעגה "עבודות רטובות", דוגמת טיח, ריצוף, טפסנות וברזלנות, מככב באמצעי התקשורת זה זמן רב.
בפועל המחסור הזה היה קיים עוד בטרם אירועי ה-7 באוקטובר ותרם שלא בטובתו להאטה הנכרת בהתחלות הבנייה והחריף מאוד לאחר מכן, עקב ההיעדרות של כ-80 אלף עובדים פלסטינים מהשטחים מאתרי הבנייה.
אולם, וזה אולם גדול, מתחת לרדאר מחריפה והולכת בעיה לא פחות חמורה, המחסור בקריטי בעובדים המתמחים בתשתיות דוגמת סלילה, תיעול, ביוב ותקשורת.
ללא עובדים מקצועיים אלה, לא ניתן יהיה בשום פנים ואופן לאכלס את אתרי הבנייה ההולכים ונבנים ברחבי הארץ. פרויקטים אלה עלולים, חלילה, להפוך להיות "פילים לבנים", זאת משום שמלבד בנייני המגורים, לא תהיה להם כל מעטפת של תשתית משלימה.
יתרה מכך: כבר היום אנו עדים ללא מעט פרויקטים גדולים של תשתית דוגמת המחלף הענק המחבר את נתיבי איילון עם הכבישים 2' ו-5 (החיבור עם כביש החוף) שנתקע באמצע העבודה בשל המחסור בעובדי תשתית.
להערכתי, מדינת ישראל זקוקה לפחות לכ-15 אלף עובדים כאלה שעה שכיום קיימים בקושי רב אלפים בודדים, גם בגלל היעדרות העובדים הפלסטינים אבל גם משום שאותם עובדים זרים המתוכננים להגיע ממדינות זרות דוגמת הודו וה- 70 עובדים שהגיעו מהודו רק מראה את המצב הקשה בענף סרי לנקה ורומניה מתמחים רובם ככולם בעבודות רטובות, אבל לא בתשתיות.
אדגיש כי שורש הבעיה החל לא ב-7 באוקטובר. המחסור בעובדי תשתיות הלך והחמיר עוד במהלך העשור הקודם שעה שמרד הבינוי והשיכון "שכח" משום מה לכלול את העובדים האלה בתוך מכסת העובדים המיובאים והתמקד אך ורק ב"עבודות רטובות".
לכן גם אם אלפי העובדים הזרים שהגיעו לישראל, מספרם בטל בשישים לעומת הצורך בכ-80 אלף עובדים, שלא נדבר על חוסר מקצועיות ידע ניסיון והתאמה לצרכים , ולכן לא באמת יעניקו פתרון ומענה לבעיית נושא התשתיות.
והאבסורד גדול כפל כפליים, זאת משום בעצם ימים אלה מוקמים, הן במרכז הארץ והן בפריפריה שספגה מכה קשה, מאות רבות של פרויקטים למגורים שכשיגיעו לפרקם במהלך השנה-שנתיים הקרובות, חלק נכבד מהם לא יוכלו כאמור להתאכלס, כולל פרויקטים המתוקצבים במסגרת מנהלת תקומה שאמורה לשקם את אותם אזורים שנפגעו במהלך המלחמה האחרונה.
האם קיים פתרון לנושא זה? כמובן. על ממשלת ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לתקן בהוראת שעה את המעוות ולכלול באופן מיידי לפחות 15 אלף עובדי תשתיות זרים, שיכללו במכסת העובדים הכללית שתיובא במהלך השנה הקרובה!
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא יו"ר ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"